1.
Descriu
quin és l’incident del cas. Què fa la mestra? Com ho valores?
En aquest
cas ens trobem a una de les situacions d’aula més quotidianes i constants, és a
dir, l’enfrontament de dos nens i que un d’ells surti malparat. La mestra, en
aquest cas, opta per parlar per separat amb els dos nens però que, alhora, tots
dos siguin conscients d’allò que s’està fent. És a dir, primer escolta la
demanda d’en Marcos, li pregunta com es troba (fent-ho de tal forma que l’altre
nen se n’adoni de les conseqüències de la seva mala conducta), i després
accedeix a parlar amb Pablo, conscienciant-lo d’allò que ha fet i així
disculpar-se de debò.
Aquesta
acció m’ha paregut adequada, contrastant-la amb el fet quasi ineficaç de castigar
o reganyar directament a Pablo, ja que ha volgut treballar la situació a partir
de la conscienciació d’aquest nen.
2.
Completa
l’anàlisi fixant-te en els següents aspectes: creences, emocions, coneixements
teòrics, vivències i rutines.
Na Susana va
demostrar que és més eficaç tractar aquestes situacions des d’una perspectiva relacionada
amb la conscienciació dels valors morals i ètics de les persones (si només
reganya, el nen potser sabrà que està mal feta aquella acció, però no entendrà
perquè ni les conseqüències que duu a terme i, potser, ho torni a fer). Amb
això també ha demostrat que ha assimilat la fonamentació teòrica donada durant
la seva vida estudiantil.
Un capacitat
que és molt important tenir, sobre tot en aquestes edats tan primerenques, és
saber llegir el llenguatge no verbal dels nens. A partir de l’observació de les
respostes que tingui un nen, la mestra sap cap a on orientar la seva
intervenció.
3.
Tracta
de pensar en situacions on has tingut o has observat una situació similar. Què
vares fer tu o la mestra? Quines decisions vares prendre o va prendre la
mestre?
Recordo una
situació en concret que va passar a les meves pràctiques: era l’hora del pati i
un dels nens de la meva aula, Toni, va venir plorant i ple de terra i pols des
del cap fins a les sabates (literalment) i em va dir que va ser culpa de Nacho.
A partir d’aquesta situació de queixa, vàrem anar tots dos a buscar en Nacho a
la zona de la sorra, els vaig apartar de la resta dels nens i els vaig demanar
que m’expliquin entre els dos què havia passat i perquè estava Toni tan brut.
Toni es va tranquil·litzar i Nacho va començar a mirar cap a terra, no volia
mirar-me ni parlar, però després de fer-li diverses preguntes va dir que volia
buidar el cub. Com que jo veia que Nacho no entenia la “gravetat” de l’assumpte,
vaig mostrar-li tranquil·lament com havia deixat el seu company, amb la roba,
sabates, cara i mans brut. Va demanar perdó en veu baixeta.
Després d’haver
xerrat la situació, en comptes de deixar anar a tots dos, me’ls vaig emportar
al bany, el vàrem desempolsar i netejar. Vaig tenir en compte en tot moment que
no havia de mostrar-me orgullosa de com netejava en Nacho a en Toni, volia
evitar que aquella acció sigui reforçada ja que podria tornar a fer-ho sense
cap problema.
Una vegada
estava net vàrem tornar al pati.
4.
Pots
plantejar altres alternatives? Quines?
Amb la
mateixa dinàmica de parlar amb tots dos, fer que en Pablo pensi com hauria set
si hagués set a l’inrevés, és a dir, que Marcos o un altre nen el pegués. Parlant-ho
tranquil·lament, posar a Pablo en situació i que així vegi la importància de no
pegar als companys, que tot es pot arreglar a partir de parlar entre ells o de
demanar ajuda a la mestra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario